
Dana Barcan
Editor
miercuri, 16 aprilie 2025
idei grozave de afaceri, dar fara succes
În România, rata de eșec în business se apropie foarte mult de cea din SUA: încă din primul an de la înființare, 20% din firme ajung să eșueze, în primii 5 ani aproape 50% din afaceri se închid, iar după 7 ani, aproximativ 70% din firme ajung la faliment. Lipsa unei strategii clare, a proceselor ce permit delegarea și a controlului financiar trag în jos firmele locale.



FOTO: substantial.ro
Din cauza lucrului în derivă, fără o destinație clară, afacerile antreprenoriale ajung la venituri de 2-3 ori mai mici decât cifrele pe care le-ar putea obține, conform unei analize a consultantului de business Florin Leucă. „Majoritatea antreprenorilor români încă fac afaceri după ureche. Lipsa unei strategii clare, a proceselor care să permită delegarea și a controlului financiar rămân probleme majore. Antreprenorii care nu au o viziune bine definită și fără un plan concret de dezvoltare riscă să își saboteze propriile afaceri.
Din 10 doar 2 antreprenori români au cultură antreprenorială solidă, de aceea în primii ani de activitate multe afaceri ajumg să stagneze sau chiar să dispară. Există și o lipsă de acuratețe în ceea ce privește partea financiar-contabilă: 8 din 10 antreprenori nu țin o evidență clară a costurilor pe care le au de la o lună la alta și în cele mai multe cazuri ajung să scape de sub control costurile sau problemele de cash flow, când deja e prea târziu și se îndreaptă spre insolvență.
Afacerile românești se confruntă cu o serie de probleme cronice, care le frânează creșterea sau le aduc falimentul. De exemplu, investiția inițială este adesea subestimată de antreprenori. Neavând capital suficient, nu reușesc să mai obțină capital în momentul în care epuizează resursele proprii. „De asemenea, antreprenorii nu își fac un plan de afaceri bine pus la punct și nu știu exact unde vor să ajungă.
Din moment ce nu au obiective clare, nu acționează pentru a dezvolta afacerea în mod sănătos. Ar trebui ca niciun aspect din business să nu fie neglijat, fiecare afacere fiind un ecosistem în care fiecare funcție de management are rolul ei vital. Unii antreprenori nu își perfecționează produsul sau serviciul, nu pun accent pe calitate și satisfacția clientului. Iar piața simte acest lucru imediat și reacționează.
Alți antreprenori neglijează procesul de recrutare, motivare și retenție a angajaților, nu angajează oameni potriviți culturii lor organizaționale, care să aibă valorile necesare pentru a lucra acolo. Primul pas pentru a nu mai face business după ureche este ca antreprenorii să se bazeze pe specialiști, să angajeze oameni mai deștepți decât ei în anumite domenii cărora să le poată delega sarcini.
În România, mulți antreprenori sunt prinși în execuție, se implică direct în toate operațiunile, fac micromanagement, fiind captivi în propria afacere, însă această abordare nu este una de creștere sănătoasă și reușită în afaceri”, declară specialistul Florin Leucă. Succesul unei afaceri pe termen lung nu constă doar în a avea o idee grozavă de afaceri, ci în cât de bine reușești să o implementezi.
Din cauza lucrului în derivă, fără o destinație clară, afacerile antreprenoriale ajung la venituri de 2-3 ori mai mici decât cifrele pe care le-ar putea obține, conform unei analize a consultantului de business Florin Leucă. „Majoritatea antreprenorilor români încă fac afaceri după ureche. Lipsa unei strategii clare, a proceselor care să permită delegarea și a controlului financiar rămân probleme majore. Antreprenorii care nu au o viziune bine definită și fără un plan concret de dezvoltare riscă să își saboteze propriile afaceri.
Din 10 doar 2 antreprenori români au cultură antreprenorială solidă, de aceea în primii ani de activitate multe afaceri ajumg să stagneze sau chiar să dispară. Există și o lipsă de acuratețe în ceea ce privește partea financiar-contabilă: 8 din 10 antreprenori nu țin o evidență clară a costurilor pe care le au de la o lună la alta și în cele mai multe cazuri ajung să scape de sub control costurile sau problemele de cash flow, când deja e prea târziu și se îndreaptă spre insolvență.
Afacerile românești se confruntă cu o serie de probleme cronice, care le frânează creșterea sau le aduc falimentul. De exemplu, investiția inițială este adesea subestimată de antreprenori. Neavând capital suficient, nu reușesc să mai obțină capital în momentul în care epuizează resursele proprii. „De asemenea, antreprenorii nu își fac un plan de afaceri bine pus la punct și nu știu exact unde vor să ajungă.
Din moment ce nu au obiective clare, nu acționează pentru a dezvolta afacerea în mod sănătos. Ar trebui ca niciun aspect din business să nu fie neglijat, fiecare afacere fiind un ecosistem în care fiecare funcție de management are rolul ei vital. Unii antreprenori nu își perfecționează produsul sau serviciul, nu pun accent pe calitate și satisfacția clientului. Iar piața simte acest lucru imediat și reacționează.
Alți antreprenori neglijează procesul de recrutare, motivare și retenție a angajaților, nu angajează oameni potriviți culturii lor organizaționale, care să aibă valorile necesare pentru a lucra acolo. Primul pas pentru a nu mai face business după ureche este ca antreprenorii să se bazeze pe specialiști, să angajeze oameni mai deștepți decât ei în anumite domenii cărora să le poată delega sarcini.
În România, mulți antreprenori sunt prinși în execuție, se implică direct în toate operațiunile, fac micromanagement, fiind captivi în propria afacere, însă această abordare nu este una de creștere sănătoasă și reușită în afaceri”, declară specialistul Florin Leucă. Succesul unei afaceri pe termen lung nu constă doar în a avea o idee grozavă de afaceri, ci în cât de bine reușești să o implementezi.
Din cauza lucrului în derivă, fără o destinație clară, afacerile antreprenoriale ajung la venituri de 2-3 ori mai mici decât cifrele pe care le-ar putea obține, conform unei analize a consultantului de business Florin Leucă. „Majoritatea antreprenorilor români încă fac afaceri după ureche. Lipsa unei strategii clare, a proceselor care să permită delegarea și a controlului financiar rămân probleme majore. Antreprenorii care nu au o viziune bine definită și fără un plan concret de dezvoltare riscă să își saboteze propriile afaceri.
Din 10 doar 2 antreprenori români au cultură antreprenorială solidă, de aceea în primii ani de activitate multe afaceri ajumg să stagneze sau chiar să dispară. Există și o lipsă de acuratețe în ceea ce privește partea financiar-contabilă: 8 din 10 antreprenori nu țin o evidență clară a costurilor pe care le au de la o lună la alta și în cele mai multe cazuri ajung să scape de sub control costurile sau problemele de cash flow, când deja e prea târziu și se îndreaptă spre insolvență.
Afacerile românești se confruntă cu o serie de probleme cronice, care le frânează creșterea sau le aduc falimentul. De exemplu, investiția inițială este adesea subestimată de antreprenori. Neavând capital suficient, nu reușesc să mai obțină capital în momentul în care epuizează resursele proprii. „De asemenea, antreprenorii nu își fac un plan de afaceri bine pus la punct și nu știu exact unde vor să ajungă.
Din moment ce nu au obiective clare, nu acționează pentru a dezvolta afacerea în mod sănătos. Ar trebui ca niciun aspect din business să nu fie neglijat, fiecare afacere fiind un ecosistem în care fiecare funcție de management are rolul ei vital. Unii antreprenori nu își perfecționează produsul sau serviciul, nu pun accent pe calitate și satisfacția clientului. Iar piața simte acest lucru imediat și reacționează.
Alți antreprenori neglijează procesul de recrutare, motivare și retenție a angajaților, nu angajează oameni potriviți culturii lor organizaționale, care să aibă valorile necesare pentru a lucra acolo. Primul pas pentru a nu mai face business după ureche este ca antreprenorii să se bazeze pe specialiști, să angajeze oameni mai deștepți decât ei în anumite domenii cărora să le poată delega sarcini.
În România, mulți antreprenori sunt prinși în execuție, se implică direct în toate operațiunile, fac micromanagement, fiind captivi în propria afacere, însă această abordare nu este una de creștere sănătoasă și reușită în afaceri”, declară specialistul Florin Leucă. Succesul unei afaceri pe termen lung nu constă doar în a avea o idee grozavă de afaceri, ci în cât de bine reușești să o implementezi.
Share this post
antreprenori
afaceri
viziune
angajați